Planując zmianę pracy i szukając dla siebie odpowiedniego miejsca szczególnie zwracam uwagę na możliwości rozwoju w danej firmie, jakie są oferowane pracownikowi. Uważam, że jest to jeden z najważniejszych benefitów, jakie firma może zaoferować – zaraz wyjaśnię, dlaczego.
Niezależnie od branży, w dzisiejszych czasach rozwój jest absolutnie konieczny na wielu polach. Coraz to nowe technologie, zmiany na rynku, nowi klienci, wszystko to wymaga od nas, abyśmy się stale kształcili. Ilość skończonych kursów, wszechstronność i elastyczność oraz cała nasza edukacja są naszą wartością dodaną i pozwalają nam zająć dobre miejsce w firmie. Dlatego będąc pracownikiem bardzo ważne jest dla mnie, aby moje kierownictwo dbało o mój rozwój umożliwiając mi udział w kursach, które skierowane są do osób na moim stanowisku, jak również chcących uzyskać awans, być bardziej wartościowymi dla swojego działu czy zespołu.
Istotne jest dostosowanie szkolenia do potrzeb. Jeśli pracuję z klientem bardzo docenię kurs ze sztuki konwersacji, zawierający elementy dyplomacji, rozwiązywania konfliktów, negocjacji i asertywności. W przypadku licznych delegacji szkolenie z języków obcych z pewnością umożliwi swobodniejszy kontakt z przedstawicielami zagranicznymi, a nienaganna znajomość języka wzbudzi szacunek i odbije się na obrazie naszej firmy, zdecydowanie wychodząc na plus.
Nie od dziś istnieją firmy, które specjalizują się w szkoleniach i warsztatach, szkolenie dla firm nie jest niczym nowym. Takie kursy mają na celu dokształcenie pracowników, ale także budowanie relacji i porozumienia między nimi, oraz między pracownikami a kierownictwem. W firmie, w której obecnie pracuję chętnie wyszukiwałam oferty szkoleń i sugerowałam je odpowiednim osobom, ponieważ wiedziałam, że udział w takim szkoleniu może zwiększyć jakoś naszych produktów i usług oraz pomoże w zwalczeniu stresu , presji i nauczy pracowników nie tylko technologii i zagadnień technicznych, ale pomoże także w kształtowaniu umiejętności miękkich. Te ostatnie, choć często bardzo niedoceniane są niesamowicie istotną umiejętnością, która jest konieczna praktycznie na każdym stanowisku, gdzie mamy do czynienia z drugim człowiekiem.
Przeglądając oferty pracy natykam się na wiele firm, które w oferowaniu rozwoju pracownikowi znajdują swoją mocną stronę i bardzo to doceniam. Jednak wciąż wiele firm ogranicza swoim pracownikom dostęp do kursów i szkoleń w obawie, że taki pracownik wykorzysta zasoby finansowe firmy i porzuci pracę w poszukiwaniu czegoś lepszego. Tu istotne jest budowanie relacji osobistej z pracownikiem oraz zapewnianie podwyżek i awansów w momencie, kiedy kompetencje i zakres obowiązków znacznie się zwiększają. Niektóre firmy w przypadku większych i bardziej kosztownych kursów, które często wiążą się z pozyskaniem np. międzynarodowego certyfikatu, zabezpieczają się umową lojalnościową, co uważam za bardzo zasadne. Jednak należy pamiętać, że we własnym interesie każdego właściciela firmy jest rozwój jego pracowników – jeśli zapewni im się komfortowe warunki do pracy i kształcenia, zostaną z nami na długo, kształtując pozytywny obraz naszej firmy.